Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Reclame maken

Reclame maken

 

Je naamsbekendheid vergroten, een product of dienst aan de man brengen of simpelweg meer omzet generen: je bereikt het allemaal door reclame te maken. Maar hoe kunnen bedrijven in de foodsector het beste reclame maken? Wij geven een aantal tips!

 

Marktonderzoek

 

Een succesvolle reclamecampagne begint met het doen van wat marktonderzoek. Vraag jezelf hierbij het volgende af: Wat is je doel? Wie is je doelgroep? Hoe kun je deze doelgroep het beste bereiken? Welke reclameboodschap wil je overbrengen? Je kunt het marktonderzoek zo professioneel en groots aanpakken als je zelf wil (en je budget toelaat) maar door jezelf deze vragen te stellen en wat aantekeningen op papier te zetten maak je alvast een goed begin. Daarnaast is het altijd verstandig om je ideeën eens te checken bij goudeerlijke vrienden en familieleden. Dit kan soms leiden tot verrassende inzichten en opinies, waar je zelf niet zo snel op was gekomen. Door flink te brainstormen kom je bovendien vaak tot de beste conclusies en krijg je vanzelf inspiratie voor een passende reclamecampagne.



Tip: vraag eens bij een (business) opleiding in de buurt of zij geen enthousiaste studenten kennen. Misschien vinden zij het doen van marktonderzoek voor jouw bedrijf wel een leuk project of geschikt als stage.
 

Pak het klein of groot aan

 

Na het doen van wat marktonderzoek kun je beginnen aan een plan van aanpak. Wees niet bang om meerdere tactieken te proberen, of gewoon klein te beginnen. Zo is het voor bijvoorbeeld een delicatessenzaak een prima idee om op een drukke zaterdagmiddag hapjes uit te delen aan het winkelende publiek. Voor een ander soort bedrijf kan het bezoeken van beurzen, evenementen en festivals juist weer een doorslaand succes zijn. Probeer je reclamecampagnes wel altijd zo goed mogelijk te monitoren. Stel dat je inderdaad de stad in gaat met hapjes: Wat zijn de reacties van de mensen? Komen mensen “subtiel” nog een tweede keer langslopen? En tot slot: komen er inderdaad meer mensen in de zaak én wordt er meer verkocht? Pas als je gaat monitoren weet je of jouw reclamecampagne werkt en of je dit wilt doorzetten of niet.

 

Website en social media

 

Ook in de foodsector speelt internet een grote rol. Zorg er dus voor dat je website er tiptop uit ziet (wederom: vraag om de mening van je goudeerlijke vrienden en familieleden), open een Facebook account en start een blog of vlog. Naast dat je op het internet natuurlijk schrijft over acties en aanbiedingen, moet je er ook voor zorgen dat de mensen het leuk vinden om even te blijven hangen op je website of social media account. Plaats bijvoorbeeld ook recepten, leuke nieuwtjes of schrijf interessante artikelen die linken naar jouw product en bedrijf.

 

Presentatie

 

Een goede presentatie van je producten is dé sleutel tot succes, zeker in de foodsector. Want of je nu een winkel of een restaurant hebt, foto’s wilt maken voor op de website, door de stad loopt met je hapjes of op een beurs staat: je producten moeten er wel aantrekkelijk uit zien. Let bij de presentatie daarom goed op de details en op de manier waarop je je producten aan de man wilt brengen. Zo staat een serveerplank een stuk chiquer en professioneler dan een plastic dienblad, en is gegraveerd maatwerk helemaal een manier om uit te pakken. Naast dat je hierbij precies het soort serveer- brood- of snijplank kunt kiezen dat het beste bij jouw product en bedrijf past, kun je er ook jouw bedrijfsnaam of logo op laten drukken. Op deze manier presenteer je jouw product niet alleen in stijl, je maakt ook nog eens en passant wat extra reclame voor je bedrijf!

    05-11-2019 11:42     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.